måndag 11 februari 2013

Att nå fram med din presentation och ditt tal

Ska du hålla en avgörande presentation eller ett viktigt tal? Behöver du få med dig beslutsfattare på dina idéer eller är det bröllopstalet som lurar i vassen? När vi gör presentationer för saker som vi brinner för (eller om vi till varje pris vill undvika att göra bort oss inför brudparet och alla gäster) så finns det knep att ta till för att lyckas. Att ha bra idéer är nämligen en sak, att få andra personer att hålla med om deras förträfflighet är en helt annan.

Många är vi som har fått stora skälvan av blotta åtanken av att tala inför en okänd grupp människor. Andra stimuleras av utmaningen att få igenom sina tankar och idéer. Oavsett om det rör sig om en företagspresentation, ett viktigt kundmöte eller det berömda bröllopstalet så finns det tips och knep för att få åhörarna på din sida. Med en genomtänkt presentationsteknik och retorik i själva framförandet så kommer du långt. Men först och främst så bör du förbereda ditt tal eller din presentation. Du gör det i fem enkla steg.

  1. Sätt upp mål för presentationen. Gör klart för dig själv vad den ska leda till och vad det är som du egentligen vill ha fram med presentationen. Skriv ned! Är det ditt team av medarbetare som du vill informera om kommande aktiviteter så kräver det en form av upplägg. Är det den viktiga kunden som slutligen ska bestämma sig för företagets produkt så krävs en annan. Talet på bröllopet kräver ett tredje. Genom att tydliggöra det resultat som du eftersträvar så får du lättare att hitta rätt disposition.


  2. Var en mästare på ditt ämne. De tre viktigaste faktorerna för ett lyckat framförande är förberedelse, förberedelse och förberedelse. Det är först när du kan ditt ämne utan och innan som du har möjlighet att slänga ditt manus och dina stolpar (det både syns och hörs när du läser innantill, tro ingenting annat). Först då kan du slappna av i ditt framförande. Om du känner nervositet kan du då också med en större trygghet luta dig tillbaka mot din förberedelse. Testa gärna din presentation i förväg, det är ett bra sätt att se att den faktiskt fungerar. Pröva den på kollegor, familjemedlemmar eller någon annan som är utanför din direkta målgrupp. Om de förstår och tar till sig ditt budskap så gör definitivt dina blivande åhörare det också.


  3. Lär känna din målgrupp. Skaffa dig information om vilka som ska lyssna på din presentation och vilka intressen de har i det som du tänker säga. Genom att ha kännedom om din målgrupp så har du möjlighet att rikta in din presentation till det som de verkligen vill veta (vilket nödvändigtvis inte är samma sak som det du har tänkt säga). Är dina lyssnare en homogen grupp vad gäller intressen och kunskaper och eller skiljer de sig åt? Om de känns väldigt olika så kanske du, om du har möjlighet, kan dela upp gruppen och göra två separata presentationer istället för en?


  4. Var intressant. Det kan naturligtvis låta närmast banalt att säga att en talare ska vara intressant. Det låter onekligen som en självklarhet men är lättare sagt än gjort. Avgörande för att lyckas med din presentation är att du hela tiden har i minnet vad dina lyssnare vill ha svar på och varför just du har fått förmånen att tala till dem. Du har förmodligen själv upplevt att tankarna smugit iväg till något annat under någon annans föreläsning eller presentation. Även om vi egentligen tycker att både ämnet och talaren är intressant så minns vi då efteråt väldigt lite utav det som har sagts. Handen på hjärtat, hur många namn kommer du ihåg efter ett mingel med nya bekantskaper? Förklaringen till detta är ett stort informationsflöde i kombination med den mänskliga oförmågan att koncentrera oss på mer än en sak i taget. Vi måste som talare därför klara av den utmanande uppgiften att vara mer intressanta än våra lyssnares egna tankar. Ett enkelt sätt att göra detta är att undvika att komma med alla lösningar själv. Bjud in dina åhörare till diskussion och hör vad de tycker. Genom att skapa engagemang och aktivitet så har du större chans att fånga dina lyssnares uppmärksamhet och skingra deras sidotankar.


  5. Vässa din inledning. Lägg krutet på att få till en riktigt bra och vass inledning. Precis som när vi träffar nya personer så avgör det första intrycket hur vi ställer oss till det som presenteras för oss. Inledningen av din presentation är därför ett av de viktigaste verktygen som du har. Tanken är att den ska locka till att vilja höra mer. En gyllene regel är att börja med en sammanfattning av det mest intressanta för att sedan rikta in sig på detaljer. Börja din presentation med de frågor som du känner till att din publik vill ha svar på (detta vet du ju nu eftersom du har gjort din hemläxa och förberett dig). Gå igenom de frågorna på ett övergripande sätt och bryt sedan ned dem i mer precisa frågeställningar. Med en sådan disposition så skapar du både ett igenkännande och ger dina åhörare något att se fram emot under hela presentationen.

----------------------------------------------------------------------------
Mer om presentationsteknik, retorik och kommunikation kan du lära, träna och utveckla i kurserna:

Presentationsteknik och retorik - Kurs i att presentera och övertyga
Personlig kommunikation - Kurs i effektiv kommunikation
Förhandlingsteknik - Kurs i förhandling
Fler kurser i kommunikation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar